PETA KONSEP

BAHAN PENGAJARAN

Untuk maklum pembaca semua khususnya golongan Ustaz dan Ustazah yang nak menggunakan laman ini dalam untuk proses P&P, di bawah ini penulis menyertakan Rancangan Pengajaran Harian dan BBM Power Point. Boleh lah download yer...Contoh power point boleh tengok kat bawah ni..
1. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)
2. POWER POINT MANUSIA
3. VIDEO MANUSIA
Uploaded on authorSTREAM by aniesfarieyana

PENGHAYATAN

>> Wednesday, November 19, 2008

Di akhir penulisan ini, dapat saya menyimpulkan beberapa rumusan agar kita sama-sama boleh menghayati erti sebenar teratak ini diwujudkan :

Wahai saudara-saudaraKu semua...

  1. Pertama sekali...panjatkanlah kesyukuran kepada-NYA, kerana kita masih diberikankesempatan dan peluang untuk menghirup udara segar pada ketika ini serta selawat dan salam kepada Nabi Junjungan kita dan para ahabat baginda...
  2. Allah menganugerahkan kita tubuh badan yang sempurna, akal yang sihat serta ilmu yang bermanfaat bagi membolehkan kita menjadi khalifah di muka bumi ini seklaigus mentadbir dunia. Berpandukan kelebihan inilah, sewajarnya kita menjadi mahkluk yang paling mulia sekiranya kita mampu berilmu dan mengamalkannya. Tetapi.... mengapa dengan kelebihan yang ada kita masih ingkar pada arahaNya...kita masih melakukan dosa kepada-Nya..Ayuhlah saudaraku, kita sama-sama menggunakan kelebihan yang dianugerahkan untuk melakukan kebaikan di dunia ini demi mengangkat martabat agama kita.
  3. Allah mengurniakan kita alam semesta yang dipenuhi dengan pelbagai flora dan fauna yang bermanfaat..Akan tetapi..mengapa kita masih melakukan pembaziran, penyelewangan dan bermacam-macam lagi pendustaan terhadap nikmat-nikmat tesebut??Adakah kita sudah lupa akan hakikat sebenar kejadian kita di alam ini...?? Saudaraku...Jika kita telah alpa dan lupa, sedarlah segera..bangunlah segera daripada kealpaan agar kita tidak terus bergelumang denga noda-noda hitam..
  4. Allah menjadikan dunia ini sebagai tempat persinggahan SEMENTARA untuk kita mencari bekalan di akhirat kelak...akan tetapi, pada hari ini kita sangat leka dengan kemewahan dan kebahagiaan yang ada di alam ini sehingga kita lupa akan kebahagiaan yang sepatutnya kita kejar iaitu akhirat kelak..Adakah harta, pangkat, kemewahan, kereta dan bermacam-macam lagi yang akan menyelamatkan kita melintasi titisan Shiratul Mustaqim??Adakah sudah cukup bekalan untuk kita bawa ke akhirat kelak?? Wahai temanku... marilah kita perbanyakkan amalan kebaikan kita...Lakukan segala yang diperintahkan olehNya..Tinggalkan lah segala laranganNya..
  5. Ibu telah mengandungkan kita selama 9 buln 10 hari...Tidak habis di situ sahaja, ibulah juga yang menjaga dan mendidik kita sehinggalah kita dewasa daripada tidak mengrti apa pun sehinggalah kita menjadi golongan cerdik pandai bersama dengan insan yang bergelar ayah..Adakah telah terbalas jasa kedua orang tua kita selama ini..???Apakah yang telah kita lakukan kepada mereka??Kebaikan atau sebaliknya..Renung2kanlah..tanpa izin Allah melalui mereka kita tidak mungkin berada di dunia ini..Jesteru mengapa kita perlu menderhakai mereka..Marilah kita berbakti kepada mereka..Sesungguhnya, redha Allah terletak pada redhanya kedua ibu bapa kita..
  6. Akhir sekali... Marilah kita bersama-sama mengorak langkah untuk melakukan perubahan yang positif demi kebahagian kita di dunia dan akhirat. Pintu taubat Allah masih terbuka luas untuk kita hamba-hambaNya.Masih ada lagi masa untuk kita berubah...Janganlah sesekali kita lupa akan segala yang diperintahkan..Perubahan kita semua ke arah yang baik akan menjanjikan kenikmatan dan kebahagiaan di dunia dan akhirat kelak...Insyallah.Segala yang baik itu datangnya daripada Allah Pencipta alam semesta dan segala yang buruk itu datangnya daripada kelemahan saya sebagai hambaNya..Jutaan kemaafan saya pinta selaku penulis...Salam ukhwah yang berpanjangan nan abadi buat semua pembaca budiman...Sekian...ALLAH ITU SATU....ISLAM ITU SATU...DULU, KINI DAN SELAMANYA...

0 comments:

PERINGKAT KEHIDUPAN

Terdapat 5 peringkat kehidupan manusia

SUMBER RUJUKAN I

  • 1. Al-Quran
  • 2. Abd. Al-Basith Muhammad. 2006. Semesta Ruh: Cara Nabi Melesatkan Potensi Diri. PT Serambi Ilmu Semesta. Jakarta.
  • 3. Abu Mazaya Al-Hafiz 2007.Di Bawah Cahaya Al-Quran Sepanjang Zaman. Al-Hidayah Publishers.Kuala Lumpur
  • 4. Al-Soouti. 1994/1996. Ilmu Mengenal Allah. Perniagaan Jahabersa. Johor Bahru.
  • 5. Amiruddun Faatih. 2006. Penerokaan Roh ke Alam Ghaib. Al-Hidayah Publishers. Kuala Lumpur.
  • 6. Azwira Abdul Aziz, Ahmd Kamil Haji Mat dan Muhamad Hashim Nawawi 2006. Buku Teks Pendidikan Al-Quran dan Sunnah tingkatan Empat. Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur
  • 7. Haron Din. 2007. Islam: Ada Apa Dengan Islam?. PTS Millennia Sdn. Bhd.. KualaLumpur.

PROSES KEJADIAN MANUSIA

Terdapat 7 proses kejadian manusia

DIRIKANLAH SOLAT

SUMBER RUJUKAN 2

  • 14. K. H. Habib Abdullah Zakiy Al-Kaaf. 2005. Manusia, Alam Roh dan Alam Akhirat: Perjalanan Panjang Menuju Kehidupan Abadi. CV Pustaka Setia. Bandung.
  • 13. Ismail Abdullah Siputeh. 2006. Insan Dari Aspek Etimilogi dan Perspektif Islam. Kolej Universiti Islam Malaysia. Negeri Sembilan.
  • 12. Hussien Fuad Talabah. 1980. Renungan Mendalam Terhadap Ciptaan-Ciptaan Tuhan (Terj. Ismail Mohd Hassan). Yayasan Islam Terengganu.
  • 9. Harun Yahya. 2003. Darwinism Refuted: How the Theory of Evolution Breaks Down in the Light of Modern Science. Goodword Books. India.
  • 8. Haron Din. 2000. Manusia dan Islam :Jilid Tiga. Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur.
  • 11. Harun Yahya. 2003. The Miracle of Human Creation (Terj. Ron Evans). Goodword Books. India.
  • 10. Harun Yahya. 2003. Keajaiban Ciptaan Allah (Terj. Rohidzir Rais). Saba Islamic Media.Kuala Lumpur.

TEORI AHLI FIKIR

Teori Evolusi diperkenalkan oleh C.Darwin

SUMBER RUJUKAN 3

  • 21. Yusuf bin Abdullah. 1996. Alamat-alamat Besar : Kedatangan Hari Kiamat (Terj. Drs As’ad Yasin dan Drs Zaini Munir Fadholi). Era Ilmu Sdn. Bhd.. Kuala Lumpur.
  • 20. Supriadi Jaddari. 2002. Rahsia Alam Kubur: Perjalanan Hakiki Setiap Insan (Jilid 3).Perniagaan Jahabersa. Johor Bahru.
  • 19. Supriadi Jaddari. 1999. Perjalanan Hakikat Setiap Insan (Jilid 1). Perniagaan Jahabersa.Johor Bahru.
  • 18. Smith J. I. dan Haddad Y. Y.. 2004. Maut, Barzakh, Kiamat dan Akhirat: Ragam Pandangan Islam Dari Klasik Hingga Modern (Terj. Dedi Slamet Riyadi) PT Serambi Ilmu. Jakarta.
  • 17. Muhammad Baihaqi. 1995. Perjalanan Roh Manusia Melalui Empat Alam. Al-Hidayah Publisher Ilmu Cahaya Kehidupan. Kuala Lumpur.
  • 16. Muhammad Abdul Aziz AL-Hillawi. 2001. Roh itu Misterius (Ditahqiq oleh Muhammad Abdul Aziz AL-Hillawi). Buku Islam Klasik. Jakarta.
  • 15. Mohd. Baqir Mohd Ali. 1996. Rahsia Dan Hikmah di Sebalik Penciptaan Allah. Perniagaan Jahabersa. Johor Bahru.

BIL.PENGUNJUNG

.:: Nasyid Fm ::.

  © Blogger template Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP